Lezen voor je 1-2-jarigen vergroot de woordenschat, toont nieuw onderzoek!
- Redactie
- in Peuter
- 4
- 609
- 18/10/2024
Na een drukke dag vol werken, zorgen, en je kleintje entertainen, is het vaak verleidelijk om gewoon lekker neer te ploffen en even niets te doen. We snappen het helemaal! Maar wist je dat voorlezen aan je kind veel meer doet dan alleen een rustig momentje voor het slapengaan creëren?
Het blijkt zelfs ontzettend goed te zijn voor de taalontwikkeling van je kleintje, en dat kan de hele dag door, niet alleen voor het slapengaan.
Nieuw onderzoek
Uit een nieuw onderzoek van de Universiteit van Oslo blijkt dat lezen en schermtijd een flinke impact hebben op de woordenschat van baby’s en peuters van één en twee jaar oud. Voor dit onderzoek volgden ze de dagelijkse gewoonten van 1.442 kinderen en hun ouders in Noorwegen. Ze keken naar hoeveel tijd ouders doorbrachten met voorlezen, en hoeveel tijd kinderen voor een scherm doorbrachten, zoals tv’s, tablets en telefoons. Vervolgens vergeleken ze deze gegevens met het aantal woorden dat de kinderen kenden.
Resultaten
Kinderen die vaker een boekje kregen voorgelezen kregen, hadden een grotere woordenschat dan leeftijdsgenootjes die minder vaak werden voorgelezen. Aan de andere kant hadden de kinderen die meer tijd achter een scherm doorbrachten, op hun tweede verjaardag een kleinere woordenschat.
De onderzoekers gaven aan dat dit niet betekent dat schermtijd helemaal slecht is. We leven nu eenmaal in een tijd waarin schermen een groot deel van ons dagelijks leven zijn. Maar wat dit onderzoek wel laat zien, is dat het voorlezen van een boekje een helpt: het helpt je kindje om sneller nieuwe woorden te leren én versterkt jullie band. Hoofdauteur Audun Rosslund, een doctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Oslo, zegt hierover: “Deze resultaten laten zien dat er in de eerste jaren van een kind al een duidelijke link is tussen activiteiten zoals lezen en hun taalontwikkeling.”
Het effect
Het bijzondere aan voorlezen is dat het een tweeledig effect heeft. Aan de ene kant worden kinderen blootgesteld aan nieuwe en rijke woordenschat via boeken, en aan de andere kant is er de interactie met jou als ouder. Samen praten over het verhaaltje, vragen stellen en lachen om de plaatjes zorgt ervoor dat je kindje niet alleen nieuwe woorden hoort, maar ze ook beter begrijpt door die interactie. Schermtijd biedt misschien wel leuke filmpjes of spelletjes, maar het mist de interactie die boeken juist zo krachtig maakt.
Dus, ook al ben je aan het eind van de dag moe, probeer toch dat extra momentje te vinden om even samen met je kleintje een boekje te lezen. Het hoeft niet lang te duren, zelfs een paar minuutjes voorlezen kan al een groot verschil maken. En je weet nu: niet alleen leert je kindje er veel van, het is ook moment om samen van te genieten.
Lees ook:
Invloed van schermtijd op de taalontwikkeling van jonge kinderen
Schermtijd kinderen onder twee jaar verdubbeld
Lekker luisteren: de keizersnede
Wil jij graag jouw verhaal over je bevalling, baby, vruchtbaarheidstraject of iets anders delen op BabyBytes? Dat kan via dit formulier. Wie weet staat jouw verhaal binnenkort (anoniem) op de site!
Reageer op dit artikel
reacties (4) Stuur een bedankje