Visualisatie belangrijker bij leren van taal dan gedacht
- Redactie
- in Opvoeding
- 0
- 7341
- 14/12/2016
Uit onderzoek van de universiteit van Indiana is gebleken dat het van groot belang is dat een baby bepaalde objecten veel ziet, met betrekking tot het ontwikkelen van taal. Het is zelfs van veel groter belang dan altijd gedacht werd. De namen van objecten worden sneller onthouden en kunnen sneller worden gebruikt als een baby het object regelmatig ziet.
Visualisatie
Het is belangrijk dat kinderen de voorwerpen veel zien. Veel ouders maken zich snel zorgen als kinderen bepaalde woorden niet snel genoeg oppakken. Door die zorgen om te zetten in actief rekening houden met wat kinderen zien, brengt dat een heel nieuw aspect aan het leerproces. Aldus hoofdonderzoeker Elizabeth M. Clerkin.
Meekijken via camera
Voor het onderzoek werden acht kinderen gedurende 4,5 uur per dag gevolgd doormiddel van een camera op hun hoofd. Op die manier konden de wetenschappers zien wat de kinderen zagen. De ouders en voogden van de kinderen mochten zelf kiezen wanneer de camera werd aangezet.
In totaal werden de beelden van 917.207 maaltijden met elkaar vergeleken en werd onderscheid gemaakt tussen woorden die kinderen meestal leren voor ze zestien maanden oud zijn, woorden die kinderen leren tussen zestien en dertig maanden oud en woorden die kinderen daarna leren.
Lees ook: Al communiceren met je baby voor hij of zij kan praten? Dat kan doormiddel van babygebarentaal!
De studie vond een sterk verband tussen de objecten die kinderen het meeste zagen en de woorden die ze als eerste leerden. Alle vijftien woorden (bijvoorbeeld tafel, stoel, lepel) die de meeste kinderen als eerste konden spreken waren de namen van objecten die het meest gezien werden door de kinderen.
Wil jij graag jouw verhaal over je bevalling, baby, vruchtbaarheidstraject of iets anders delen op BabyBytes? Dat kan via dit formulier. Wie weet staat jouw verhaal binnenkort (anoniem) op de site!
Reageer op dit artikel
reacties (0)