Wat zouden jullie doen?? De eerste hielprik van ons dochtertje is kwijt geraakt. Uit de tweede die dus veel later pas gedaan is is gebleken dat zij geen goede schildklierwaardes heeft. Deze waardes zijn ontzettend belangrijk voor haat ontwikkeling oa groei, iq en motoriek. De arts zei vandaag we zullen nooit weten of dit invloed zal hebben op haar want je weet niet hoe ze geboren is en wat er dagen later van over is zeg maar.. Mijn schoonzus zei je moet een klacht indienen omdat iemand een fout heeft gemaakt. Wat zouden jullie doen?
Ja misschien is die manier van verzenden dan niet de betrouwbaarste manier toch?! Zojuist de kinderendocrinoloog gesproken en die adviseert absoluut een officiële klacht in te dienen ook met het oog op eventuele schade die we later pas kunnen vaststellen..
Ja wel melding van maken, ook zodat ze ervan leren. Zo hebben wij het ook gedaan bij het ziekenhuis waar een diagnose van ons zoontje was gemist. Is heel netjes opgepakt door een klachtenfunctionaris en dat geeft toch wel een fijn gevoel, ook al is het niet meer ongedaan te maken.
Nee dat snappen we ook.. maar het betreft medische gegevens en zeer belangrijke gegevens. Misschien is een evaluatie wel goed binnen de betrokkenen. Daarom gaan we er een vervolg aan geven.
Als het goed is is er een ‘klachtenprocedure’ die in werking wordt gezet als jij je meld met een klacht.
Misschien dat er voor jou niet iets uit komt maar de klacht zorgt er wel voor dat er onderzoek naar de procedure van de hielprik komt en hoe het mogelijk is geweest dat de hielprik is kwijtgeraakt.
Hopelijk zorgt dit er voor dat er verbeteringen worden doorgevoerd zodat er in de toekomst niet nog een hielprik kwijt kan raken.
Wil je een klacht indienen over het feit dat de eerste hielprik zoek is geraakt en er een 2e is gedaan? Want ik lees in je verhaal dat dit zoekraken erkend is..
Of wil je een klacht indienen omdat nu blijkt dat de waarden wat afwijken en je dit niet meer achterhalen kunt bij de eerste hielprik..
De arts geeft aan dat je nooit zult weten of dit invloed zal hebben.
Heb je gevraagd of er en dan welke vervolg stappen er voor nu zijn? Waar je op moet letten?
En wat soccer mom zegt: een deskundig jurist in de arm nemen als je toch een klacht in wil dienen.
We willen bereiken dat alles gecheckt wordt om nog zoiets te voorkomen. De tweede is gedaan 12 dagen na haar geboorte en de uitslag is gekomen op 2w 5d. Een ding weet ik inmiddels zeker ik zou het mezelf nooit vergeven als zij schade heeft opgelopen en ik niets gedaan zou hebben op dit vlak. Dankzij de vele reacties hier heb ik daar nu een beeld bij, bedankt!
Dan heb je toch juist snel een uitslag gekregen ondanks dat de prik een tweede keer moest worden afgenomen? Er staat 5 weken voor de uitslag en bij mijn kids namen ze rustig de tijd. Als je de uitslag al kreeg met 2w 5d lijkt het mij juist dat ze er expres vaart achter hebben gezet om het goed te maken dat het de eerste keer mis ging.
@pebblish je vergist je met de terugkoppeling als er niets gevonden wordt. De uitslag bij baby’s moet veel eerder dan onze termijn teruggekoppeld worden. Daarom is deze hielprik zo kort na de geboorte ook om binnen een paar dagen oa de schildklierwaardes te weten. De kinderartsen zijn niet voor niets erg geschrokken en alle alarmbellen gaan af.. Neem aan dat jouw kinderen geen falen hebben in de terugkoppeling?
Ik probeer het oprecht te begrijpen. Maar volgens de officiële site hebben ‘ze’ gewoon 5 weken de tijd. Neemt niet weg dat het natuurlijk alles behalve chique is dat de eerste spoorloos is.
“Na de hielprik wordt het bloed naar een laboratorium gestuurd. Daar wordt het bloed onderzocht op een aantal ziekten. De uitslag van de hielprik is binnen vijf weken bekend.
Als er een afwijkende uitslag is gevonden, dan neemt uw huisarts zo snel mogelijk contact met u op”
Falen of niet, ze hebben blijkbaar 5 weken de tijd om de uitslag te hebben. Ik snap volledig dat elke dag er een te veel is, maar het lijkt mij dat een termijn van 5 weken niet voor niet wordt gesteld?
Je kan als je wilt een klacht indienen. Maar tegen wie zou je dat willen doen? Wie is verantwoordelijk geweest voor het zoekraken van de eerste hielprik? Het lijkt mij vrij complex en het medisch tuchtrecht is dat ook. Als je er een procedure van wilt maken, dan adviseer ik dat je een deskundige jurist in de arm neemt. Zo'n jurist kan je ook vertellen of een klacht haalbaar is. Ik vraag mij wel af wat je hiermee wilt bereiken. Dat de eerste hielprik is verdwenen is al onderkend en de tweede is al afgenomen. Als de uitslag goed was geweest, was de kwestie toch ook afgedaan.
Goede tip dankjewel. Mijn man zegt stel dat er veel aan het licht gaan komen qua ontwikkeling de komende jaren en we hebben niets gemeld dan kunnen we niets meer. Dit is iets waar ikzelf nog niet aan gedacht heb. Dus denk dat we jouw advies gaan volgen en een deskundige gaan raadplegen.
Maar hoeveel tijd zat er tussen beide hielprikken? Als er bij de tweede prik iets is uitgekomen, was dat bij de 1e ook zo geweest. De ontwikkeling wordt daar dan toch niet anders van dat als de eerste niet was kwijt geraakt.
Als je voor rechtsbijstand bent verzekerd, kan je daar al om informatie vragen/zaak melden. De grote rechtsbijstandverzekeraars hebben juristen in dienst die gespecialiseerd zijn in gezondheidsrecht. Echter, wil je een schadevergoeding, dan weet ik niet of dat via een medisch tuchtrechtprocedure gaat. Dan zal je naar de civiele rechter moeten. Iets waarover een jurist meer kan vertellen.
Wat wil je dan nog doen? Dat hoeft dan ook niet samen te hangen met de slechte hielprik, aangezien er meer met je kindje aan de hand is. Waar strijd je dan nog voor? Een schadevergoeding? Ik bedoel het niet verkeerd, maar denk er goed over na. Het kost je energie en waarschijnlijk kun je nooit bewijzen dat het kwijtraken van de hielprik van invloed is geweest. Waarom is dit niet eerder gezien door de artsen kun je je afvragen. Waarschijnlijk hebben ze alleen de focus gelegd op de longen. Dan kun je ook wel een klacht indienen tegen de artsen. Hoe lang heeft het geduurd voor je de uitslag had? Volgens mij netjes binnen de termijn van 5 weken
Fouten kunnen gebeuren. Ik ben meer vergevingsgezind, een klacht indienen helpt beide partijen niet verder. Het is mooi dat er een tweede hielprik is genomen, en goed dat daar adequaat op gehandeld wordt, wat verandert een klacht daar aan?
Nee. Waar gewerkt word worden fouten gemaakt. Ik zou wel flink balen, maar waarschijnlijk word er met de klacht toch niks gedaan en bereik je er niks mee.
Wat ik overigens terugvind in literatuur nu (even snel) is dat de uitkomsten goed zijn als <1 maand wordt gestart met medicatie, en dat ook als het pas 1-3 maanden na geboorte wordt gestart, achterstanden in IQ weer bijtrekken. Even nog ter ongevraagde info.
Dankjewel Charliecharlie waar heb je dit gevonden? Dan kan ik het stuk meenemen morgen naar de specialist en vragen of deze er ook zo overdenkt (zou voor mij persoonlijk gerustgestellens zijn al is haar iq niet het belangrijkste voor een gelukkig leventje)
Ik ben niet zo van het “KLACHT! SCHANDE!”, want waar gehakt wordt vallen spaanders, maar in dit geval zou ik wel een brief sturen. Ook omdat ik dan weet wat er met zo’n brief gebeurt, dat alle betrokkenen erover worden geïnformeerd en wordt nagegaan waar het mis is gegaan. Het heeft meestal gevolgen, waar mogelijk wordt ervan geleerd. Dus ja, was het mijn kind: ik zou het doen.
Helaas gebeurd dit uit eigen ervaring vaker (en niet enkel met dit materiaal en staat het vaak voor niet aangekomen op het lab of onvoldoende of slecht aangekomen materiaal en dit kan gebeuren)
Ik zou klacht indienen, maar verwacht er niet veel van terug.. ik heb ook eens klacht ingediend (ons zoontje werd geopereerd aan zijn neusje ivm schisis, en door miscommunicatie tussen de chirurg en de thuiszorg kwam er niemand aan huis voor de nazorg van de wonde, waardoor de hechtingen los gekomen zijn, en de correctie dus niet mooi gelukt was). Kreeg ik een paar weken later gewoon telefoon dat het een spijtige fout was die kon gebeuren. Daar je heb je dan niks aan, maar goed, er is toch een melding van opgemaakt. Vandaar dat ik zeg, toch klacht indienen, als er genoeg klachten zijn zullen ze in de toekomst wel beter opletten. Ik hoop van harte dat alles goed gaat met jullie dochtertje!
In het gesprek is gezegd we hebben op de NICU gevraagd of hij mee de post op gegaan is en gekeken of hij niet is blijven liggen ergens.. dat is niet het geval. Dus is het aannemelijk dat hij met verzending kwijt geraakt is maar zeker weten doen we dat niet.. einde gesprek..
Aller eerst niet fijn alleen denk ik dat je een zonde bok zoekt om de uitkomst te kunnen accepteren. Ga je voldoening krijgen uit een sorry of iets dergelijks, veranderd de situatie er door. Denk als er schade zou zijn, dat dit niet komt door dat het langer geduurd heeft. Zou de schade wellicht anders beperkt kunnen zijn, ja kan maar dit allen kom je niet te weten. De vraag is wat wil je bereiken en daarbij kan en hoeft de uitkomst niet negatief te zijn. Maar neemt niet weg dat ik je snap en je echt moet doen wat jij denkt dat goed is en voelt.
Aller eerst niet fijn alleen denk ik dat je een zonde bok zoekt om de uitkomst te kunnen accepteren. Ga je voldoening krijgen uit een sorry of iets dergelijks, veranderd de situatie er door. Denk als er schade zou zijn, dat dit niet komt door dat het langer geduurd heeft. Zou de schade wellicht anders beperkt kunnen zijn, ja kan maar dit allen kom je niet te weten. De vraag is wat wil je bereiken en daarbij kan en hoeft de uitkomst niet negatief te zijn. Maar neemt niet weg dat ik je snap en je echt moet doen wat jij denkt dat goed is en voelt.
Het is bekend dat door later ontvangen van deze hormonen oa het iq verlaagd, er motorische achterstanden kunnen ontstaan etc. De arts heeft zelf benadrukt dat elke dag telt.. daarom moest ze donderdag direct aan de medicatie zonder te weten of ze wel een schildklier had etc. Het verschil tussen een uitslag op 6-8 dagen is vrij groot met onze 2w 5d.. We weten niet of er schade is etc maar als ik niets doe wordt niemand alerter denk ik..
Je kan het melden zou ik ook doen enkel zal je een sorry krijgen that's it, en kan me voorstellen dat je daar niets aan hebt. Lang leven grote farmaceutica en de kans dat die persoon een waarschuwing krijgt is klein, ze zullen je zeggen we gaan er mee aan de slag oftewel eigenlijk niet. Ik denk ook dat met enkel deze melding er geen verschil komt en ook niet gaat maken. De drukte bij mensen ligt te hoog dus veranderen zal het niet maar goed ergens moet een begin zijn
Dat er kritisch gekeken wordt naar het proces van afname en verzending. Zodat het voorkomen kan worden voor andere kindjes en ouders. Misschien komt onze baby er goed vanaf maar wie zegt dat een andere baby niet zwakbegaafd oid raakt doordat deze zo laat pas medicatie ontvangt..
Ik weet niet echt wat ik zou doen, want ik ben nooit in die specifieke ervaring geweest. Het belangrijkste is denk ik of je er energie voor hebt om dat te gaan doen. Iemand heeft inderdaad een fout gemaakt, en dat is niet goed te praten, dus op grond van rechtvaardigheid, gerechtigheid zou je het wel kunnen doen. Wat is voor jullie het hoogste doel als jullie een klacht in gaan dienen? Sorry krijgen, zeggen dat ze een fout hebben gemaakt? Terugdraaien kun je het allemaal niet helaas.
Nee je hebt helemaal gelijk en of ik de energie ervoor heb eigenlijk niet. Het punt is dat als we niets doen er ook niet kritisch gekeken wordt naar het handelen op zowel de NICU als de verzending. Het is dus een signaal en hopelijk iets wat andere kindjes en ouders daardoor bespaard blijft..
reacties (54)