14. Bijvoeden onder 6 maanden is gewoon DOM



Waarom het niet verstandig is om eerder dan 6 mnd bij te voeden.

Een duidelijke medische uitleg:

Helemaal uitgespreid is de oppervlakte van de darmen zo groot als een tennisbaan.
Deze hele oppervlakte moet bewaakt worden door de darmflora.

HOE werken de darmen?

De darmen zijn een belangrijk onderdeel van het spijsverteringsstelsel. Via mond, slokdarm en maag, komt het voedsel eerst terecht in de dunne darm en daarna in de dikke darm.

In de dunne darm worden belangrijke spijsverteringssappen aan het voedsel toegevoegd.
Door het toevoegen van deze spijsverteringssappen aan het voedsel, kan het voedsel verteerd worden. Bij dit verteren worden voedingsstoffen aan het voedsel onttrokken. De voedselresten die niet in de dunne darm verteerd kunnen worden, gaan door naar de dikke darm.

Het deels verteerde voedsel gaat dus via de dunne darm naar de dikke darm. In de dikke darm worden vervolgens water en zouten aan de voedselbrij onttrokken. Wat er dan nog overblijft van het voedsel, wordt door samentrekken en ontspannen van de dikke darm voortgestuwd naar het einde van de dikke darm: de endeldarm.

In de endeldarm worden de niet-verteerbare voedselresten verzameld. Als de endeldarm vol is, krijg je aandrang om naar het toilet te gaan. Het restant van het voedsel wordt dan ontlasting genoemd en komt er op het toilet uit.


Een goede darmgezondheid is belangrijk om je fit optimaal te voelen. In de darmen vinden namelijk processen plaats die nodig zijn om gezond te blijven. Het grootste deel van je immuunsysteem zit bijvoorbeeld in je darmen. Je darmen en darmflora zorgen er ook voor dat je spijsvertering en stoelgang goed functioneren.

Onze darmen bestaan onder andere uit de dunne en de dikke darm. In de darmen moet steeds een keus worden gemaakt tussen 'goed' of 'slecht'. De darmwand zorgt er namelijk voor dat voedingsstoffen worden opgenomen maar moet schadelijke stoffen zoals slechte bacteriën en virussen juist tegenhouden.

In de darmholte leven veel bacteriën (darmflora) die meehelpen met de voedselvertering door stoffen af te breken tot makkelijk op te nemen voedingsstoffen. Bij baby's onder de 6 maanden ontbreken deze bacteriën nog.


Voedselallergie komt bij zuigelingen en jonge kinderen vaker voor dan bij volwassenen.
Doordat de darmen nog niet volledig ontwikkeld zijn, kan het voorkomen dat de eiwitten in de voeding niet volledig afgebroken worden. Deze wat grotere deeltjes kunnen allergieën oproepen, omdat ze door de darmwand in het bloed worden opgenomen. De darmwand functioneert eigenlijk als een fijne filter. Bij zuigelingen met een koemelk-allergie zijn die gaatjes in het “filter” te groot, waardoor de grotere eiwitdeeltjes in het bloed terecht kunnen komen en hier een reactie geven. Bij volledige rijping van de darmen kunnen deze eiwitten vaak wel verdragen worden. Het immuunsysteem is pas rond het vierde levensjaar volledig ontwikkeld.

Om allergische klachten te ontwikkelen moet men eerst in contact komen met bepaalde eiwitten uit de voeding (allergeen). Het lichaam reageert hierop met het maken van afweerstoffen waardoor men gevoelig wordt voor dit bepaalde eiwit (sensibilisatie). De afweerstoffen die men vormt noemt men immunoglobulines; deze zijn van het E type (IgE). Overal in het lichaam zitten mestcellen. Als na inname van een bepaald voedingsmiddel, het eiwit uit dat voedingsmiddel in contact komt met het betreffende IgE, treedt er een reactie op.
Uit de korrels in de mestcelen komen dan biologisch sterk werkzame stoffen vrij, zoals histamine (degranulatie). Histamine is verantwoordelijk voor het ontstaan van bepaalde verschijnselen en klachten bij allergie.


Hoe wisten we dat de baby klaar was voor bijvoeding?

Jarenlang wist eigenlijk niemand op welk moment een baby zover is dat hij bijvoeding NAAST de borstvoeding (of kunstvoeding) mag hebben. En daarom nam iedereen maar een eigen standpunt in. Wat waren de redenen om bijvoeding te gaan geven?

-" Het staat in het boek" is er zo eentje. Onduidelijk, want het hangt er maar vanaf welk boek je voor je hebt.

- Als de gewichtstoename langzamer werd zou het moment aangebroken zijn om met vast voedsel te beginnen. Dit uitgangspunt is omstreden. De gewichtstoename van een borstgevoede baby is rond de derde maand vaak minder snel dan in de periode daarvoor. Met kunstvoeding gevoede baby's groeien in die periode vaak harder door.

- Dan zijn er de ouders die met stelligheid beweren dat hun kindje honger heeft. Omdat hij 's nachts wakker wordt!  Kleine beetje vast voedsel bieden niet de oplossing; vaak heeft een kind veel meer aan een extra slok melk en troost in de nacht.

- Kindjes reageren als ze hun ouders zien eten. Maar... de enige ervaring die de baby heeft met eten is het drinken van melk. De baby wil mee doen in de activiteit, niet met het eten.

- Veel mensen gebruiken het feit dat een baby dingen in de mond gaat stoppen als argument dat de baby klaar is voor vast voedsel, en dat de baby dus wel honger zal hebben. Maar het in de mond stoppen van van alles en nog wat is vooral een uiting van een ontwikkelingsfase. Een kind stopt ook kralen, zand of poep als het de kans zou krijgen, in zijn mond. Dat staan we toch ook niet toe.

- Het staat op de potjes! Ja, het staat inderdaad op sommige potjes. Maar we hoeven natuurlijk niet alles te geloven wat fabrikanten (verkopers) ons voorspiegelen! We weten bovendien dat elke baby tot zes maanden genoeg heeft aan zijn dagelijkse porties melk. Baby's jonger dan zes maanden hebben geen fruit- en groentehapjes nodig om groot te worden.

- Veel instaties zoals het CB raden het aan. (De officiële richtlijn van het consultatiebureau is 6 maanden.)



Naylor en Morrow's kwamen tot de conclusie dat de gemiddelde baby zo rond de zes maanden 'klaar' is voor vast voedsel;

Het immuunsysteem is dan redelijk ontwikkeld, het spijsverteringskanaal is dan in staat vast voedsel te verwerken en tot slot is de baby dan redelijkerwijs in staat te kauwen, ofwel het voedsel heen en weer te bewegen. Het lijkt een goed teken: alles is tegelijk in orde voor vast voedsel op hetzelfde moment


Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maag-darmstelsel
http://www.maagdarmlever.nl/content/darmen/darmen.asp
http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/126/1915/Wat-gebeurt-er-in-je-darmen.html
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/bijvoeding.html
Naylor en Morro, 2001, onderzochten de relevante literatuur m.b.t.
baby's immunologische ontwikkeling, gastro-enterale ontwikkeling en orale motorische ontwikkeling


Een kleine greep uit problemen met de darmen:

» Prikkelbare darm syndroom (irritable bowel syndrom of IBS)
» Chronische darmontsteking (Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa)
» Coeliakie (glutenintolerantie)
» Darm-invaginatie
» Diarree
» Dikkedarmkanker
» Dikke darm poliepen
» Divertikels
» dolichocolon
» Torsie (volvulus)
» Verklevingen (adhesie)
» Verstopping (obstipatie)


Foto: Internet



Moeders zeggen vaak:  "ik ben al vroeg gaan bijvoeden, maar mijn kind heeft ergens last van hoor".
Maar deze moeders vergeten even dat op duidelijke problemen na (zoals KMA, koemelkallergie etc) het tientallen jaren duurt voordat problemen aan het licht komen. Vrouwen van jou en mijn generatie hebben bijvoorbeeld vaak last van pikkelbare darmen omdat onze moeders het advies kregen om met 3,5 mnd een fruitpapje te gaan geven (vaak liga met banaan of sinaasappel gesprakt....)



AANVULLING: (15-08-2011)

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/allergie/voedsel-1.html

AANVULLING: 01-01-2013.

Sommige mensen zeggen dat er een onderzoek is geweest, dat er van de 6 mnd norm, naar de 4 mnd norm wordt gegaan. Dit is complete onzin. De WHO, en andere medici houden nog even hard vast aan de 6 mnd norm.

Dit onderzoek is zeer zeker niet objectief uitgevoerd, met 3 van de 4 wetenschappers, die verbonden zijn aan kunstvoedingsfabrikanten.

Lees hier meer: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast-voedsel/exclusief.html

http://genevalunch.com/blog/2011/01/18/who-insists-breastfeeding-guidelines-still-stand/

http://www.borstvoeding.com/nieuwsberichten/risico.html

AANVULLING; 01-03-2013

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast-voedsel/exclusief.html

AANVULLING; 01-04-2013

Wat blijkt: de argumentatie van dit nieuwe advies van bijvoeding met 4 maanden rammelt behoorlijk. Dat is niet alleen onze observatie, maar ook de opstellers van de richtlijn onderschrijven dat de onderbouwing zwak is. Er worden conclusies getrokken uit de aangehaalde wetenschappelijke studies die, als je beter kijkt, niet overeenkomen met de resultaten van deze studies.

lees meer:  http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast-voedsel/exclusief-3.html

AANVULLING; 14-04-2013

Dit basisintroductieschema voor gezonde kinderen geeft je een idee hoe je de verschillende voedingsmiddelen in de loop van de tijd kunt introduceren aan je kindje.

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html




4069 x gelezen, 0

reacties (0)

1 2



  • BVMAMADAANTJE

    hahahaha, en deze blog is heel oud, en al een paar keer is de site 'vernieuwd' had er vroeger meer dan 100 reacties op, en veel gescheld zelfs !

  • star666

    Bedankt, duidelijk!

  • kitkat2

    Thanks voor de info. Voorlopig geen bij voeding voor mijn mannetje

  • anastasia28

    Dankje voor je tip

  • BVMAMADAANTJE

    Ja, als je heel stikt bent, valt alles onder BIJvoeding wat niet lichaamseigen is. KV, water, vitamines, dus ook.

    Maar rijstebloem is echt bijvoeding, want bovenstaand kan noodzakelijk zijn, rijstebloem en JBPM etc zijn dat niet.

  • mandarijn

    Hoi! Ik vind je blogs erg interressant om te lezen, van sommige dingen had ik werkelijk geen flauw idee! Maar nu had ik misschien een beetje een domme vraag maar waar jij me vast antwoord op kan geven, valt rijstebloem ook onder bijvoeding? Alvast bedankt!

  • BVMAMADAANTJE

    Helaas kregen bij het onderzoek waaraan jij weer refereert, 3 van de 4 onderzoeker betaald door de kunstvoedingsindustrie, dus hoe betrouwbaarder is dat?? En nog meer dingen die niet kloppen:

    Qua actuele bronnen:

    Risico's van te vroeg bijvoeden
    Exclusive breastfeeding for six months best for babies everywhere, statement 15 January 2011
    Infant and young child feeding list of publications
    Unicef UK response to media reports questioning the recommendation to introduce solid food to babies at 6 months - persbericht
    Unicef UK response to media reports questioning the recommendation to introduce solid food to babies at 6 months - verklaring
    How media reporting can derail health policy, 18 january 2011
    WHO insists breastfeeding guidelines still stand
    WHO Infant and young child feeding list of publications
    The optimal duration of exclusive breastfeeding, Report of an expert consultation
    Messing with the Six Months Exclusive Breastfeeding Recommendation: Hidden Boobytrap
    Duration of breast feeding and arterial distensibility in early adult life: population based study
    European opinion on baby foods influenced by industry funding
    De macht van het geld
    European opinion on baby foods influenced by industry funding - pdf
    ABM member Kathy Marinelli reflects on the BMJ exclusive breastfeeding editorial
    INFACT Canada Release: January 14, 2011
    Physicians blogging about breastfeeding Is 'breast only' for first six months best?
    Breastfeeding and the Use of Human Milk - AAP's New Policy Statement
    Borstvoeding Boek, Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijsen; Spectrum, 3de druk 2010
    Position of the American Dietetic Association: Promoting and Supporting Breastfeeding

    http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast-voedsel/exclusief.html

    Veeel (heel veel ) leesvoer (werkende links) , en idd niet het gemakkelijkste ! hihi. xxx
    Wijzig Verwijder

  • missjoy

    Interessante blog.....vreemd dat mijn kinderarts tegen me zegt dat die 6 maanden achterhaald is en dat het echt wel met 4 maanden al mag!?? Volgens haar was dit zo bewezen door onderzoeken en er kwamen geen verschil uit met 4 of 6 maanden te beginnen....maargoed.....ik volg mijn moedergevoel en wacht nog eventjes met bijvoeden!

  • BVMAMADAANTJE

    Idd, het is gewoon geen goed advies geweest. Een KA weet gewoon veel van alles een beetje. Je bv is zovele malen beter, voedzamer dan welk fruithapje/kv dan ook !!

    Desnoods nakolven en nageven.

    Kijk maar eens naar blog 3, daar kan al het voedsel in de wereld niet tegenop. (of je zou het in een keer moeten geven, haha)

    Bijvoeden onder de 6 mnd , blijft een discussiepunt, maar ik zie dat je weer zwanger bent. Gefeliciteerd !!! Nu heb je in ieder geval meer informatie, en kun je evenwichtiger je beslissingen nemen !.

  • Appel

    toch fijn om dit nog eens te lezen. Het CB heeft mijn man aangeraden met hapjes te beginnen (ze was toen nog net geen 5 maanden) toen hij vroeg hoe we het aantal nachtvoedingen konden terugdringen. Ik was daar toen niet bij en heb dus best nog wat moeite moeten doen om hem te overtuigen nog te wachten. Hij ziet mij ondertusen omgaan door het slaapgebrek dus dat heeft erg leuke discussies opgeleverd. Bedankt CB! Ik ga hem dit nog maar even laten lezen..

  • BVMAMADAANTJE

    Ja hoor. Als je rond de 8 mnd een beetje aanvult met wat groente. (paar hapjes, het ijzer uit de groente wordt beter opgenomen door de bv) is het helemaal goed.

  • yvetteismoeder

    Mijn meisje vind het geweldig om te zien hoe haar ouders eten. Ik zeg altijd tegen haar, kijk mama gaat weer een stukje brood weg toveren en zij zit dan lekker te lachen.

    Vind het leuk om de achtergrond er bij te lezen. Ik wist al dat ze pas bijvoeding gaat krijgen als ze een half jaar oud is en nu weet ik ook waarom we het moeten doen.

  • BVMAMADAANTJE

    Idd te lang wacht, dus gluten met max. 8 mnd introduceren, maar zeker niet voor de 6 mnd.. Maar helaas het onderzoek waaraan jij weer refereert, 3 van de 4 onderzoeker kregen betaald door de kunstvoedingsindustrie, dus hoe betrouwbaarder is dat??

    Qua actuele bronnen:

    Risico's van te vroeg bijvoeden
    Exclusive breastfeeding for six months best for babies everywhere, statement 15 January 2011
    Infant and young child feeding list of publications
    Unicef UK response to media reports questioning the recommendation to introduce solid food to babies at 6 months - persbericht
    Unicef UK response to media reports questioning the recommendation to introduce solid food to babies at 6 months - verklaring
    How media reporting can derail health policy, 18 january 2011
    WHO insists breastfeeding guidelines still stand
    WHO Infant and young child feeding list of publications
    The optimal duration of exclusive breastfeeding, Report of an expert consultation
    Messing with the Six Months Exclusive Breastfeeding Recommendation: Hidden Boobytrap
    Duration of breast feeding and arterial distensibility in early adult life: population based study
    European opinion on baby foods influenced by industry funding
    De macht van het geld
    European opinion on baby foods influenced by industry funding - pdf
    ABM member Kathy Marinelli reflects on the BMJ exclusive breastfeeding editorial
    INFACT Canada Release: January 14, 2011
    Physicians blogging about breastfeeding Is 'breast only' for first six months best?
    Breastfeeding and the Use of Human Milk - AAP's New Policy Statement
    Borstvoeding Boek, Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijsen; Spectrum, 3de druk 2010
    Position of the American Dietetic Association: Promoting and Supporting Breastfeeding

    http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast-voedsel/exclusief.html

    Veeel (heel veel ) leesvoer (werkende links) , en idd niet het gemakkelijkste ! hihi. xxx

  • -Yojo-

    en wat die rare reacties betreft... eigenwijs is ook wijs zei mn vader altijd whaha! Sommige mensen willen de waarheid gewoon niet zien omdat ze weten dat ze fout bezig zijn maar het gewoon niet toe kunnen geven

  • -Yojo-

    ik zag je reactie bij een vraag over bijvoeding en ben ff gaan kijken. Wist wel dat het beter was om te wachten tot 6 maanden maar niet precies waarom.
    Nu ik dit zie ben ik echt blij dat S.enna met 4 maanden niks van die hapjes moest hebben en dat ik toen nog ruim 2 maanden heb gewacht!

  • BVMAMADAANTJE

    Dit artikel is zeer controversieel, aangezien 3 van de 4 "onderzoekers" in het onderzoek wat ze aankaarten
    gesponsord werden door kunstvoedingsfabrikanten.....

  • meimamma

    Het blijft toch nog wel een onderwerp van discussie, zie bv:
    http://www.bmj.com/content/342/bmj.c5955
    Eerst het artikel en daaronder staan ook enkele reacties op dit artikel van voor- en tegenstanders.

  • Lovechild21

    Jeetje dat wist ik niet eens. Mn dochter heeft een paar dagen terug fruit gehad omdat ze echt aan t smakken was als wij aten maar na 5 hapjes wilde ze niet meer en toen hebben we t weggegooid. T is meer van huis uit dat vroege bijvoeden maar als ik dit eerder had gelezen had ik er nog wel even mee gewacht. Wel jammer dus maar goed ik weet t nu. Thanks

  • Charvi

    Tis zo makkelijk om alleen maar BV te geven die eerste 6 maanden!!

  • BVMAMADAANTJE

    Nee hoor, de officiele richtlijn van het CB is nog steeds 6 mnd. Alleen houden ze zich niet aan hun eigen adviezen, hebben halve waarheden en weten absoluut niet waarom met 6 mnd pas. (helaas)

  • bois

    heb je blog weer eens goed doogelezen, zodat ik goed 'gewapend'ben tegen het cb volgende maand. Want als ik het zo lees, in de antwoorden op mijn vraag, is het daar veranderd in 4 maanden

  • mommy-to-be!!!

    Allereerst, wat een hoop reacties! Erg informatieve blog! Mijn baby krijgt al vanaf dat hij 4 mnd was een groentehapje, dat had het cb mij aangeraden. Dat is nu dus 2 wkn en dat gaat goed. De eerste 12 dagen heb ik steeds de potjes van olvarit gegeven, de laatste 2 dagen zelf gemaakt. Gisteren at hij alles op maar vandaag heeft het meer dan een uur geduurt voordat hij alles op had... Misschien ging het wel zo moeilijk vanwege zijn tandjes...

  • Franny

    Helemaal mee eens hier word bijvoeden en hier is in Canada ook echt pas aangeraden met 6 maanden het enige wat er gezegt word is dat je tussen de 4 en 5 maanden mag proberen om in hele waterige substantie dus melk met een klein beetje pap vermengen en dat is puur voor smaak en om te proberen van een lepeltje te laten eten maar dat mag dus echt niet dik zijn..! Ik ben het er mee eens...!

  • bloempje87

    @ Ik ga je blog opslaan! Ik word ook elke keer raar aangekeken dat mijn dochtertje nog geen potjes (!!) krijgt. ' Ze is toch boven de 4 maanden??' . Helemaal omdat ze nu 's nachts weer zovaak komt, dan zal de melk idd niet meer goed zijn. Maar ach, deze zelfde mensen zeggen ook dat het nu toch wel tijd wordt om mijn dochtertje wat meer los te laten en dat ik niet meer alleen moeder moet zijn. Hoe serieus moet je ze dan nemen he..
    Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag net!

  • Daantje mama van C-Jay

    Bedankt voor het plaatsten van je blog! In mijn omgeving snappen maar weinig mensen waarom ik wacht met bijvoeden tot 6 maanden...

  • smi

    Heel erg intressant om te lezen. Nu ik al deze info lees is het voor mij eindelijk heel goed duidelijk waarom je het best kunt wachten... Ik vind nu dat ik deze info heb gelezen dat ze de 4maanden potjes dan helemaal moeten afschaffen. Ik wist namelijk niet dat het gewoon lichamelijk echt niet goed was. Mijn dochtertje slaapt nog niet door en wilde ook geen rijstebloem geven omdat ze nog last van de darmpjes heeft en ik het zielig vondt dat ze daardoor nog meer last heeft...

  • BVMAMADAANTJE

    Iedereen zijn eigen mening, maar ik heb wat reacties verwijderd. Omdat de reactie meer ging om mij dan om de inhoud van deze blog.

  • Linda7576

    Wat ik zo frappant vind is dat het cb het soms toch al aanraad bij 4 mnd, geheel tegenstrijdig met hun eigen standpunt van 6 mnd... Heeft niet iedereen daar de zelfde memo gelezen...? :s

  • ikbenmoedergeworden

    Geheel mee eens! Ik ging af op de info die de lactatiedeskundige gaf, deze zei ook 6 maanden.

  • BVMAMADAANTJE

    Bedankt voor jullie massale reactie op mijn blog: Bijvoeding onder 6 maanden is gewoon DOM.

    Natuurlijk wist ik zodra ik deze blog plaatste dat ik niet veel vriendjes zou krijgen.
    Natuurlijk heb ik de titel zo gekozen dat deze enigzinds provocerend is.
    Natuurlijk zijn dit wetenschappelijke studies van mensen die daarvoor hebben geleerd (zie bronvermelding)
    Natuurlijk moet je het lekker zelf weten.

    Ik zie de vraag over "wanneer bijvoeden" hier zo vaak hier voorbij komen, en weet ook dat er veel mensen zijn die nieuwe moeders aanraden te vroeg te gaan bijvoeden.
    "Ze is er aan toe" en "ik ben onder de 6 mnd bijgevoed en heb er ook niets van overgehouden" zijn veelgehoorde antwoorden.
    Ik wil daar een wetenschappelijk tegenwoord op geven.
    Niet met emotie verstrengeld maar pure wetenschappelijke informatie.

    Tuurlijk had ik een andere titel kunnen kiezen, maar ik wilde uitdagen, prikkelen en vooral voorlichten.
    Mensen laten nadenken waarom het slecht is. Kennis geven wat vroeg bijvoeden het met je lijf doet.

    p.s. Als ik het idee had gehad dat een zachtere, mildere titel ook zou werken had ik het wel gedaan.

  • renna

    @lelietje, ik ben het met je eens dat de titel niet zo handig is, maar in onderstaande reacties wordt niet alleen op de titel gereageerd, maar ook op de inhoud en daarom deed ik het ook :)

  • renna

    bedankt voor je uitleg!!

    Maar ik schrik van heel veel reacties! waarom is het zo confronterend om te horen? Iedereen met de beste bedoelingen doet het ook wel eens fout (zoals vroeger moeders werd geadviseerd snel te beginnen met BIJvoeding) dat is nu achterhaald. daar kun je van balen, je kunt het hun kwalijk nemen, je kunt het anders doen, maar waarom zou je keihard ontkennen dat het zo is? Daar wordt in ieder geval helemaal niemand beter van!

  • FenI-the(.)(.)addicts

    Je hebt weer ardig wat losgemaakt, maar de waarheid is soms hard :) Ik kreeg zelf met 4 weken al appelmoes met sinaasappelsap en JA, ik heb daar dus wel problemen aan overgehouden, nl. PDS. Dit gaat zover dat het zelfs van invloed is op mijn eierstokken en baarmoeder. Ik ben ervan overtuigd dat dir komt omdat ik veel te vroeg vast voedsel heb gekregen.
    Ik neem het mijn moeder niet kwalijk: dit alles was toen niet bekend.
    Op dit verhaal zijn zeker uitzonderingen, als een kindje onderzocht is door een kinderarts die vervolgens aangeeft op vast voedsel over te stappen, wie zijn wij dan om dat te bestrijden? Maar over het algemeen vind ik bijvoeden onder de 6 maand echt pure onzin, enkel leuk voor de foto's....
    Overigens wordt dit standpunt gehuldigd en gepromoot door de WereldGezondheids Organisatie, maar ongetwijfeld zijn er moeders die die ook maar hobbyisten vinden..... ;)

  • zayma

    De defensieve reacties bevreemden me. Zo reageer je toch ook niet als je verteld wordt waarom roken in de zwangerschap slecht is ofzo? Moet je nog steeds zelf weten als je persé wilt roken, kan ons 't schelen zeg.

    Onderzoek wijst idd uit dat de ontwikkeling van de darmpjes ongeveer gelijk opgaat met de fysieke ontwikkeling om te beginnen zelf stukjes te gaan eten en ieder kind ontwikkelt zich natuurlijk anders. Weekje eerder of later zal niet schelen, maar veel vroeger beginnen is idd gewoon dom en ja, da's wetenschappelijk bewezen. Simpelweg een kwestie van weten hoe de darmpjes zich ontwikkelen, staat hierboven heel goed uitgelegd. Dank voor dit blog!

  • mariposa78

    Ik ben het absoluut eens met je verhaal en argumenten, alleen zou ik de boodschap persoonlijk wat minder stigmatiserend neerzetten. Bedankt voor je verhaal!

  • carmpien

    Je had beter je titel als volgt kunnen plaatsen: Is bijvoeden voor 6 maanden nu echt wel zo handig?
    dat laat het open... en iedereen kan een eigen conclusie trekken n.a.v. je artikel.
    Ik ben het wel met je eens, maar ook dit is wel gebaseerd op angst en dat is ook niet goed.
    Ik begrijp je quest om moeders te 'waarschuwen' ... maar ik ben OOK voor 6 maanden gevoed, ik heb flessevoeding gehad, mijn moeder liet mij huilen, sterker nog, ik ben de eerste drie weken niet eens aangeraakt en/of door mijn moeder vastgehouden/gezien... en ik heb geen trauma's, ben heel sociaal en emotioneel prima in orde en heb een heel sterk darmgestel. Het zijn standaarden en je moet goed weten wat je je kind geeft, je laten informeren is dus het devies en niet klakkeloos aannemen wat het CB of het 'boekje' zegt, dat is helemaal waar. Zint eer gij begint!

  • D, R, L en S

    Sja... Mensen willen het beste voor hun kinderen he? Stoppen met roken, drinken, vragen zich af of ze überhaupt nog wel in de buurt van kaas en katten mogen komen want stel dat er iets met hun kindje gebeurd. En na de bevalling zie je er niks meer van. Ik kan alleen maar medelijden met die kindjes hebben...

  • lente mama

    tja, misschien wil ik deze blogs niet snappen. Ik heb niet zoveel zin om me door een leek de les te laten lezen. En ik reageer wel, tja dat zullen de hormonen wel zijn!
    Als mensen hun gezonde verstand gebruiken dan zouden er veel problemen verholpen kunnen worden, niet zo!

  • Ghizz

    Dankje wel voor het plaatsen. Interessant!

  • lente mama

    kijk nu snap ik wel waarom mijn moeder prikkelbare darmen heeft en haar broer is overleden aan darmkanker: OMA!!! Wat heb je gedaan???


1 2