Advies ik weet even niet meer

Ik weet het niet meer waar ik goed aan doe
Ik heb een dochter van 5,5 jaar ze kan heel lief zijn ze haalt soms bloed onder nagels vandaan.
En ander dochter 7 ze maken soms veel ruzie maar op school dochter van 5,5 echt een lieverd.
Maar hier loop ik klem.
Mijn dochter naar opvang gaat lach ze de juf uit midden in gezicht ze kom haar plek af ze luistert niet ze zij vorige week tegen ander kind ga je dood maken.
Ik dach echt wauww wat hoor nu weer. Maar de juf geen aan straffen help niet ze blijf niet zitten luistert totaal niet
Ik dach ga thuis maar een consequenties opzetten of is dit totaal fout? De juf gaf aan maar om dit gaan proberen want niks help.
En doe alles met onze kids ga vaak weg leuke dingen doen maar soms denk echt ga minder leuke dingen doen.

Wat is jullie advies consequenties opzetten bij opvang als ze zich zo misdraagt?

1909 x gelezen, 0

reacties (17)


  • Jvb

    Dat stukje over 'ik ga je doodmaken' klinkt heftig, maar er is nogal een verschil tussen dreigend en het serieus menend zeggen of het in een (schiet)spelletje roepen zeg maar.

    Los daarvan is duidelijk dat ze zich tegenover de leidsters niet gedraagt zoals het hoort. Daar moeten jullie wel iets mee, lijkt mij heel goed om dat samen met de bso te doen en/of daar hulp bij in te roepen zodat er een gezamenlijke aanpak gekozen kan worden die haar echt helpt.

    Minder uitjes als straf zal niet helpen. Dat kan een kleuter echt niet meer koppelen aan het gedrag op de bso. Dan misdraagt ze zich op dinsdagmiddag en dan mag ze zondag niet iets leuks gaan doen. Dat is zo ver weg, dat overziet ze niet. Een consequentie moet je direct voelen. Dus op de bso als het daar mis gaat. En als voor straf ergens zitten niet werkt, dan andere consequenties zoeken. Iets als geen koekje krijgen, geen film mogen kijken, etc. En daarnaast altijd ook aan belonen van gewenst gedrag werken. Alleen maar straf krijgen, maakt een kind echt niet leuker of liever.

    Maar vooral: uitzoeken waar het door komt en dan gericht aanpakken. Dus in overleg met de bso gaan. Misschien hebben zij ook wel pedagoog oid die mee kan kijken.

  • Soof16

    Ik zou samen met je dochter bespreken op een rustig moment wat het gewenste gedrag is en dan op belonen insteken. Dus vooral op wat ze wel moet doen ipv wat niet. En beloning kan een sticker zijn na zoveel stickers een toetje uitkiezen, extra spelletje spelen, 10 opblijven, samen film kijken, etc. Iets in verbinding. Werk hierbij samen met de bso, trekt 1 lijn, leg dit voor aan je kind zodat ze dat ook weet en geen ruimte voelt. Hanteer overal dezelfde zinnen en afspraken, positief geformuleerd. En vooral veel belonen en goede intenties/ onderliggende behoefte noemen.

    En daarnaast zou ik uitzoeken waarom het bij die ene juf niet gaat, is het de klik, is je kind overvraagt, of juist verveeld?

    Mijn dochter lacht me vierkant uit als ik haar ergens op terecht wijs en accepteert geen enkele ‘straf’. Super frustrerend! Maar daaronder ligt het zich geen houding weten, zich onzeker voelen, niet weten hoe met kritiek om te gaan en eigenlijk het graag goed willen doen en de verbinding missen.

    Laat de bso juf eens echt contact maken met je dochter en de verbinding zoeken. En het ‘respectloze’ vooral niet te persoonlijk opvatten.

  • Caroline27

    Vandaag nog op school met de juf er over gehad ze zij ik herken mees helenmaal niet zo ze ging wel met mees er over praten dat ze op bso wel moet luisteren. En de juf herken wel in mees dat ze in klas verlegen is en geen houding kan geven. Maar in klas is echt een lieverd op school zij de juf:-) en dat ze zij ga dood maken dat heeft waarschijnlijk van kind gehoord ik heb met haar over gepraat dat niet meer wil horen.

    Ja is bij 1 juf van bso en zij zeg ik weet niet meer hoe met mees om moet gaan ze lacht mij vierkant uit als haar straf geef blijf ze niet op haar stoel zitten gaat ze haar sokken uit doen gooi ze die op grond dus ze moet mees echt iets afpakken wat haar pijn doe dat was haar armbandje.

    Ik heb met mij dochter er over gepraat en ik hoop echt dat ze morgen lief is op bso en heb ook gezegd dat moet luisteren en als straf krijg op haar stoel moet blijven zitten.

    Maar wat jou dochter doe dat geen straf accepteerd dat heeft zij ook heel erg op bso.

    Ik ga nog even goed bso juf praten en ik hoop dat het snel beter gaat.

  • Soof16

    ‘Als een bloem niet bloeit, verander dan de omgeving, niet de bloem’ - zei omdenken deze week.

    Als straffen niet werkt, zal de bso leidster het over een andere boeg moeten gooien om uit de negatieve spiraal te komen. Wat is de behoefte van je kind ‘s middags? Wat ligt er achter het gedrag? Natuurlijk moet je dochter haar gedrag veranderen, maar ze is een (jong) kind, omgeving en benadering zijn minstens zo belangrijk.

    Waarom heeft je kind überhaupt straf nodig op de bso? Is straf de enige logische benadering op wat ze doet? Of kan de bso juf het eerder ombuigen? Als ik bij mijn dochter hard inga op iets wat ze doet, reageert zij daar nogal recalcitrant op en belanden we van de regen in de drup. Sowieso ‘win’ ik een ‘machtsstrijd’ niet van haar. Maak ik er een grapje van, ga even mee in fantasie, vraag haar te helpen met iets, gebruik omgekeerde psychologie, leidt af of negeer het even, ik dan buigt het sneller om. Ik vind howtotalktokids altijd een goede aanrader, evt te volgen op insta en anders het boek.

    En een opvang heeft altijd een pedagogisch coach om eens mee te kijken en denken met de situatie. Zij kunnen de leidsters ook coachen met moeilijk gedrag. Betrek die erbij.

    En inderdaad, mijn dochter kliert en daagt meer uit bij oververmoeidheid of als er iets dwars zit/ spanning, dus mogelijk is daar nog winst te halen?

  • Liesjesch

    Is het niet te veel? Na school ook nog opvang? Veel kinderen worden dwars als ze moe zijn. De overschakeling van het ene drukke moment, de klas, naar het andere druke moment misschien te pittig? Is er een rustruimte bij de BSO waar ze misschien even kan ontprikkelen voor ze weer aan het volgende groepsgebeuren deelneemt...

    Luistert ze bij de opvang naar geen enkele "juf/meester", of 1 specifieke?

    Bij het laatste is er misschien geen klik tussen beide, of zal de juf een haar eigen houding/gedrag naar je dochter toe eens onder de loep moeten nemen.

  • XooXooX

    Op school gaat het dus heel goed, maar na schooltijd (bso?) gaat het fout? Is het niet te veel voor je dochter. Is ze niet hartstikke moe? Dat is geen excuus voor dit gedrag, maar het kan het misschien een beetje verklaren.

    Er mogen zeker consequenties zitten aan het gedrag. Probeer daarnaast ook de connectie te blijven maken met haar. Keur het gedrag af, niet het kind.

  • Caroline27

    Ja op school is ze super lief heel erg behulpzaam. En bso juf vroeg aan juf of er wat gebeurd is ze zij zeg mees dat wij herkennen juist mees als een heel rustig lief meisje.

    Ik vind het jammer dat ze juf is haar gezucht uitlach het lijk net of ze niet weet wat voor houding ze moet geven. Ik heb haar vnavond wel een consequenties gegeven ze heeft heel lang moeten huilen dat vind ook weer zielig ik heb het toch doorgezet en met haar er echt over gepraat. Ze kan zo lief zijn maar op bso werk niks wat voor straf je geef ze lach je gewoon uit.

  • Nog-even!

    Op deze leeftijd 's avonds een consequentie geven voor wat 's middags gebeurde, gaat haar niet helpen... Daar zit veel teveel tijd tussen. De juf moet meteen een consequentie geven. Meer is nu niet zinvol.

  • Bosco

    Vaak weet een kind niet wat het betekent. Praat met je kind over de dood. Minder leuke dingen doen en consequent zijn kunnen vaak geen kwaad. Bouw duidelijke structuren. Even terug naar de basis. Schakel tijdig hulp in de wachtlijsten zaak tegenwoordig niet kort. Sta op een lijn met de juf. Echter... Als de juf het niet aan kan moet je als ouder niet steeds haar problemen oplossen. School is een plek waar veel gebeurd en niet alle kinderen kunnen dit verwerken. Zoek samen met de leerkracht naar balans.

  • Caroline27

    Ja op school is ze super lief alleen op bso gaat het ene keer heel erg fout en andere keer gaat het wel goed. Maar als ze daar straf krijg dan lach ze de juf gewoon uit haar gezicht niks lijk te werken. Ik heb vnavond met haar gepraat en een straf opgelegd ik hoop dat het help en anders gaan we met bso juffen kijken wat we het beste kan doen. Ze kan op school wel goed luisteren en lief zijn.

  • ~Blended~

    Sowieso is er hulp nodig van derden . Maar consequenties zal ik zeker ook toepassen , puur om te laten zien aan je kind dat je het gedrag niet goedkeurt .

    Mijn bonuszoon vertoont ook gedrag wat niet door de beugel kan . Hij is nu door school aangemeld voor onderzoeken, maar die wachtlijst is zoo ontzettend lang , we wachten inmiddels al dik 6 maanden (sinds goedkeuring) . Als ik in die tussentijd geen consequenties zal opleggen op zijn gedrag ( bonuszoon woont bij mij en mijn vriend) dan wordt zijn gedrag alleen maar erger. Hij weet dat ik zijn gedrag niet goed keur en juist door de consequenties die hij krijgt ( passend bij zijn leeftijd ) zijn er ook dagen dat hij zich echt ontzettend goed weet te ' beheersen ' ..

    Zijn moeder legt geen consequenties op zijn gedrag en daar gaat hij dus echt zover dat ze hem dan ook echt weer (eerder dan gepland ) terug stuurt naar ons in vakanties e.d. daarom weet ik dat consequenties echt wel werken.

    Maar hulp van derden is ook absoluut nodig hierbij

  • Minibeeb83

    Vind dit best heftig gedrag ook voor die leeftijd. Zou zeker wat hulp inschakelen om eerst te kijken waar het vandaan komt dan weet je ook pas wat te doen

  • Nog-even!

    Ik zou hier hulp bij vragen van een orthopedagoog... Een kind roept deze dingen meestal niet zomaar... Daar is meer bij nodig dan een straf...

  • Sharon

    Dit!

  • Caroline27

    Ze gaat het eerst even andere juf bespreken

    Ik wacht het even af.ik heb vandaag nog maals met haar gepraat zo jammer dit.

  • Caroline27

    Ja thuis zeg ze dat niet daar schrok echt van en denk dat ze dat het op school heeft gehoord. Ze kan zo lief zijn bij opvang gaat het echt goed mis

  • Eline579

    Dit, echt doen! Zoek externe hulp