De gefrustreerde puber...



Een mopperende puberjongen aan mijn bureau.
,,Mam, die giller heeft dit terug gegeven als notitie op mijn ingeleverde stuk''.


Hij moet volgens haar het stuk in zijn eigen woorden overnemen en niet kopiëren. Gefrustreerde knul, want enorme woordenschat (was op de basisschool al een bekend gegeven), en hij ziet niet in wat hij verkeerd heeft gedaan, want hij heeft de tekst....stuk voor stuk zelf geschreven. Ik zie zijn geërgerde houding en geef hem aan dat hij haar even moet berichten, aangeven dat het toch echt zijn eigen woorden zijn en hij niet ineen een stuk "simpeler" kan schrijven dan hij het voelt. ,,Mam, ik heb het haar gestuurd en ik ga het niet opnieuw schrijven, want dat gaat ze ook nooit goed vinden, want ze vindt altijd wel iets om boos over te doen.''


Oefff een stukje enorme frustratie richting zijn docente. Ik geef hem aan, wacht nou maar even tot ze geantwoord heeft, desnoods help ik je mee in antwoord naar haar. Maar dat laatste wil ik niet, want hoe stoom je een kind klaar voor de wereld door hem te "pamperen", anderzijds hoor ik zoveel verhalen over betreffende docent....

756 x gelezen, 2

reacties (17)


  • ~Blended~

    Herkenbaar . Bij mijn puber geregeld hetzelfde geval op school. Hij komt dan ook regelmatig gefrustreerd thuis

  • Dame68

    Even vervelend voor je zoon en ook voor jou want ik kan me voorstellen dat dat thuis veel energje kost van iedereen, maar ik zou het zien als een ‘les’ hoe je het gesprek kan aangaan met iemand waar je tegenop kijkt/ongelijke hiërarchische band. Hoe hij dan uiting kan geven aan zijn eigen gevoel en toch respectvol kan blijven. Een mooi oefenmoment voor het leven mbt assertiviteit.

    Ik begrijp uiteraard de teleurstelling van je zoon en de leerkracht had natuurlijk even gesprek moeten aangaan (live). Daar kan je ook op reflecteren met je zoon. Was het nog anders geweest als ze het gevraagd had aan je zoon? hoe had dat gevoeld. Etc

  • Sharon

    Ik denk dat de aanpak inderdaad gewoon de grootste kwestie in het hele verhaal is. Het had echt anders geweest als hij aangesproken was zonder dat er aannames werd gedaan. Het jammere is dat zij zo denkt, maar totaal niet beseft wat zijn woordenschat is. Zeker niet als hij iets schrijft/presenteert over een onderwerp wat hem diep zit.

  • MaaikeT2

    Oeh, die frustratie ken ik! Is mij zelfs nog overkomen tijdens mijn lerarenopleiding voor docent Engels. Moest ik een review schrijven, deed enorm mijn best, kreeg ik een 1 omdat ik het niet had mogen overschrijven van een professionele reviewer uit een krant of tijdschrift. (Ik had dus alles zelf geschreven.) Heb de leraar moeten uitdagen om het betreffende artikel dat ik had ‘overgeschreven’ online te vinden als bewijs dat ik plagiaat had gepleegd. Met veel moeite toch nog een beter cijfer gekregen, maar de docent gaf aan dat ze niet kon geloven dat ik dat zelf had geschreven.

    Grrr! 😡

    Ik voel die verontwaardiging nog steeds, zelfs al besefte ik heus wel dat het indirect eigenlijk een groot compliment was.

    Dus aan je zoon: Koester je talent, jongen! Je talent voor taal heb je, en 1 leraar die dat niet ziet of niet wil zien, verandert daar helemaal niks aan. Laat vooral je plezier in taal niet kapot maken door een docent. Die docent heb je straks niet meer, maar je talent neem je nog een leven lang met je mee.

  • Sharon

    Ik heb hem vanmorgen deze even laten lezen waardevol thanks.

    En jemig wat vervelend dat je de verontwaardiging nog kan voelen, ik snap ook niet dat mensen echt aannames maken ipv verder te kijken.

  • Lady-Whistledown

    Tja, docenten voortgezet onderwijs, bwoah. Mijn oudste heeft er ook bijzondere exemplaren tussen zitten. Ik stimuleer hem zeker de problemen die hij heeft, zelf op te lossen. Als hij daarover vragen heeft, of tips nodig heeft, kan hij uiteraard bij ons terecht.

  • Sharon

    Ja deze is extra special zullen we maar zeggen, hoorde ik ook al van zijn coach.

    Hij gaat in één van zijn pauzes het gesprek aan. Leukste is het betrof een presentatie, over voetbal, zijn hyperfocus...eh ja...

  • Shrimp

    Sla vooral het woordje “ de meeste” niet over hè 🤭 je hebt er idd figuren bij zitten.. denk dat wij allemaal vanuit onze middelbare school periode zo iemand voor ons kunnen halen

  • Lady-Whistledown

    Mijn zusje heeft ooit meegemaakt dat de docent op.een toets de voornaam van mijn zusje ging verbeteren 😖. Ze was te flabergasted om er iets van te zeggen.

  • Shrimp

    Meeste zijn hele leuke mensen hoor.. valt alleen niet mee pubers lesgeven 🫣🫣.. word je vanzelf knettergek 😂😂

  • Sharon

    Ik weet niet of ik gillen tegen meerdere klassen onder lesgeven vind vallen.

  • Maartje07

    Als docent zijnde begrijp ik haar wel. Er wordt momenteel door jongeren heel veel gebruik gemaakt van chatgpt. Het is best lastig dat onderscheid te maken.

    Ik snap wel dat het voor hem heel frustrerend is, dus zou met haar het gesprek aangaan.

  • Sharon

    Het zou de mens en zeker een docent zijnde sieren om in plaats van de aanname te maken het gesprek aan te gaan.

    Zoals je hieronder al hebt kunnen lezen..gaan ze morgen het gesprek aan.

  • Maartje07

    Zeker mag je dat van haar verwachten, maar ik bedoel vooral te zeggen: een docent ziet veel (chatgpt)werk en kan er daardoor ook eens naast zitten. Ga er niet vanuit dat haar intentie verkeerd is en onderschat ook haar werkdruk niet.

    Elke goede docent zal het gesprek aan willen gaan, neem dat van mij aan.

  • Shrimp

    Kan mij z’n frustratie helemaal voorstellen. Is hij al uitgeraasd? Dan kan hij naar de docent gaan en vragen hoe hij haar kan overtuigen dat hij het zelf geschreven heeft.

    Als dat niet kan dan of een onvoldoende of aanpassen .. met onredelijke irritante mensen gaat hij nog wel vaker te maken krijgen, hij heeft natuurlijk gewoon gelijk.

  • Sharon

    Ze heeft hem terugbericht, ze gaan morgen er samen naar kijken. Hij zegt net nog, ik kan er weinig aan doen dat ik een ruimere woordenschat bezit. En dat issue liep ik zelf zeker vroeger ook tegenaan, hij moet vooral bij zichzelf blijven, dus we gaan zien wat er morgen gebeurt.

  • mamavananouk

    Aan de ene kant : Ik begrijp de docent wel. 99 van de 100 kinderen halen nu alles van chatgpt af .

    Maar de docent heeft hem nu 4 a 5 maanden in de klas dus dan zou ze al moeten weten dat hij antwoorden geeft in volwassen taal . Dus dat komt vast morgen goed 💪🏻.