Kennen jullie dat plaatje van 'our current educational system' met die dieren op een rijtje (olifant, aap, vis, vogel, hond, zeehond etc..) en een meester die zegt 'climb that tree'. Er is er maar eentje die dat goed kan, dat is de aap. Dat een hond goed kan ruiken? Een olifant een goed geheugen heeft? tja..
Zo is mijn zoon ook 'slachtoffer' van het onderwijssysteem. Hij ontwikkelt anders. Langzamer enerzijds, snel anderzijds. Maar zoals het plaatje al zegt, iedereen moet eigenlijk een bepaald pad volgen. Zit je in groep 1 dan ben je bezig met knippen, plakken, kleuren, vormen, letters, engelse woordjes. Als dit je weinig interesseert dan loop je achter, want ja, je doet niet mee.
Dat jij bezig bent met natuurwetenschappelijke processen als waterkracht omzetten in iets wat je bootje automatisch laat varen, de stofzuiger inzet voor bepaalde projecten om je zaagjes aan te laten gaan terwijl je ze niet vasthoud..sja..who cares. Je loopt achter want je kan niet knippen.
Ik werd net opgebeld door de juf, ze houden hem echt goed in het oog dus qua school heb ik niet te klagen! Maar ook zij werken volgens een bepaald stramien want ja..dat moet zo. De juf belde of het niet beter was als hij naar de instroomklas terug ging. Ja, daar ben ik het wel mee eens. Qua intelligentie wordt hij compleet niet uitgedaagd maar op sociaal vlak functioneert hij eigenlijk nog als een kind van 3. Dus naar jongere kindjes toegaan lijkt mij wel wenselijk. Hij vindt zelf vaak wel uitdaging ergens in. De kindjes in zijn klas merkten dat ook op. De meisjes bemoederen hem en de jongens willen hem er gewoon niet bij hebben want hij doet raar. Dat doet pijn hoor (baby heeft op een knop gedrukt en met de cursief knop krijg ik cursief niet weg ) je wilt graag dat je kind veel vriendjes heeft. Gelukkig valt het hem zelf niet op en meent hij veel vrienden te hebben. Maar misschien geeft dat juist wel een extra pijnsteek..Dat je denkt 'ach jongen...je moest eens weten'. Als ik op het plein zijn 'vriend' hoor zeggen. 'ga eens weg jij, ik vind jou niet leuk' . Dan weet ik dat het eigenlijk niet echt een vriendje is. Vorig jaar in de instroom en nu ook nog niet, heeft hij geen enkele uitnodiging gehad voor een feestjes of gewoon gevraagd om te spelen. :-(
Ik geef toe je hebt engeltjes geduld nodig met hem, want hij is gefascineerd door van alles. Ik werk niet, ik heb alle tijd, dus ik laat hem. Gisteren hebben we 11/2 uur gedaan over een ritje naar de supermarkt wat eigenlijk totaal (heen en terug) 30 min is. Hij stapt wel tig keer van zijn trekker af om nootjes te rapen, beestjes te verzamelen, veertjes uit de bomen te halen. Hij ziet ook ALLES haha. Ik bewonder dat wel aan hem.
Maar op school loopt hij niet in de pas, sociaal gezien niet en met de werkjes ook niet. Wij knutselen vaak samen van alles in elkaar maar ik moet hem idd wel goed sturen en in een klas met 26 kindjes is individuele aandacht gewoon moeilijk en dan is hij lastig aan een taakje te houden.
We zijn ook bij de HA geweest om zijn oren te laten testen want hij 'luisterde' zo slecht. Nouja..mijn kind luistert gewoon goed, maarrrrr hij leeft in zijn eigen wereld. Daar moet je hem echt ff uithalen voor je een opdracht geeft. Zeker weten dat je 100% aandacht hebt en dan vragen te herhalen wat de opdracht is, als hij dan geen beestjes tussendoor tegenkomt, wordt het netjes gedaan XD. Voor een juf eigenlijk onmogelijk om zo alles te communiceren.
Hoe vaak ik wel niet 'wat zeg je?' hoor of 'ik hoorde het niet' of 'zei je iets mama?' haha daarom snap ik wel dat ze aan zijn oren dachten. Maar er was niks met zijn oren. Maar toch wel fijn om even getest te hebben, dan weten we het zeker.
Anyway....na de herfstvakantie gaat hij terug naar de instroomgroep en ik hoop dat hij daar aansluiting vindt. Voor mij is hij de liefste speciaalste kleuter op de wereld :D Voor sinterklaas krijgt hij gewoon science project dingen. Aardappelklokken, solar mechanics..weerstations haha, kan hij op school knippen en plakken
reacties (0)