Onze zoon

In januari heeft onze oudste officieel de diagnose autisme gekregen . In maart volgende nog een intelligentieonderzoek.
Omdat ik al veel wist volgens de psychologen en therapeuten hoefde ik geen cursus meer te volgen ( had vanaf 2 jaar al vaak zoiets van hmmmm...beetje gek dit )
Wel hebben we afgesproken PRT te starten en voor ons als ouders eens per maand een sessie om concrete situaties te behandelen. Ik vind dit erg fijn. Ze hebben het helemaal op ons aangepast.
Voor PRT dien ik wel even ineens een volleerde therapeut te zijn maja ...dat zal wel lukken. Weet je hoe moeilijk het is om jezelf aan te leren in opmerkingen te praten i.p.v. vragen zonder te klinken als een psycho...
“Zeg maar welk blokje je wilt” i.p.v. “ welk blokje wil je?”
En ik zie dat...: i.p.v. “ waarom doe je dat nou?”

Uit het IQ onderzoek kwam dat zn verbale intelligentie ( dat betekent in zn hoofd niet perse welbespraakt)
dat hij boven gemiddeld intelligent was. Verwerkingssnelheid zat echter op zeer moeilijk lerend. Stel je even voor hoe lastig dat is; je bent slim maar het zit in je hoofd.
Je kunt vertellen waarom spullen naar beneden vallen i.p.v. omhoog, welk beestje giftig is etc. Maar “ trek je jas aan” of “ kom joh, we gaan” hetzelfde is als “ kom we gaan nu naar Parijs en beklimmen de Eiffeltoren.
Hij wordt ouder en een beetje uit privacy voor hem stop ik met het schrijven over hem zonder dat hij dit weet en snapt wat het betekent als info op internet staat. Al is het “ anoniem” toch vind ik het niet zo chique.

Maar dan weten degene die het hele verhaal al een tijdje volgen hoe of wat.

1255 x gelezen, 1

reacties (0)


  • Mamavananouk

    Het boek geef me de vijf ken je denk ik al

  • Shrimp

    Ja die ken ik 👍🏻. Heel goed boek is dat. Ben ook bij een lezing geweest. Vond dat prettig maar niet heel veel aanvulling geven op het boek. Ze vertelde wel over het langzaam zelfstandig maken. Dat was wel iets wat ik mij afvroeg; dat als je zo alles speciaal aanbiedt, hoe ze dan ooit zelfstandig functioneren in een maatschappij die echt niet alles in wie wat waar hoe en wanneer aanbiedt . Maar dat legde ze duidelijk uit met behulp van de trap.

  • Mamavananouk

    Zo’n verbaal performaal kloof is lastig! En zooo herkenbaar.

    Hier was doe je schoenen aan echt heel veel werk om ingeprent te krijgen . En toen hij van twee naar drie klittebandjes op schoenen ging bleef hij er maar twee vast en los doen. Ik dacht dat hij een mega laag iq had. Bleek hij verbaal zelfs op hoogbegaafd te zitten ...

    hij is nu bijna 9 en moet zeggen dat we gelukkig niet meer tegen dit soort basale dingen aanlopen.

    Ik merk nu eigenlijk bijna niets meer van de 35 punten kloof.

  • Anna-76

  • Kez

    Zo herkenbaar. Hier ook sinds aantal maanden de diagnose ass en hb. Ook prt traject waarbij het inderdaad zo lastig is om van mijn oude patronen los te komen ( keuzevragen stellen, dingen overnemen/doen voordat de vraag correct is gesteld etc). Succes met jullie traject, deze kinderen hebben zoveel positieve kanten!

  • Shrimp

    Zeker en ik geniet ook van hem. Tis gewoon aanpassen en dingen op een andere manier aanvliegen of vermijden waar nodig. En hij zal altijd eerlijk zijn en vroeg of laat opbiechten als hij iets stouts gedaan heeft wat je niet hebt gemerkt. Gelukkig heb ik Wel een knuffelaar ( met mij) en kan ik hem rustig ergens laten spelen zonder de ouders een stappenplan mee te geven. Hij heeft van zichzelf gewoon een rustig karakter, vandaar dat ik ook snel zoiets had van hmmm want de autistische uitingen waren zeer a typisch voor zn persoonlijkheid.

  • Mamavananouk

    Ik heb ook een enorme knuffelkont. En andere ouders weten het ook niet (behalve ouders beste vriendje) . Maar hij functioneert goed bij andere vriendjes . Bso en school weten het wel. De kinderen en ouders niet . Ik ben ook wel benieuwd waar hij uiteindelijk eindigt, maar in mijn werkomgeving lopen veel aspergers rond dus wetenschap zou altijd nog kunnen ;-)