Zelf op montessori onderwijs gezeten en als positief ervaren. vooral dat je al leert zelf regie te hebben. Je hebt allerlei vakken/taken die je moet doen maar kiest zelf met welke je begint, wanneer je wat doet, hoelang je erover doet, later weer verdergaan etc.
Ook was er bij ons veel ruimte voor toneel ed. Veel creativiteit, leuke schoolkampen in de natuur. Focus lag niet op Cito etc (al is dit nu misschien wel anders). Maar je was gewoon kind en leerde. Alsof het soort vanzelf ging. Was nooit heel schools en voelde allemaal als wat minder verplicht karakter.
Mij heeft het ook veel goed gedaan als voorbereiding op middelbaar onderwijs. Omdat ik al veel ervaringen had met zelfstandig leren ging mij dit op middelbare goed af. Agendaplanning, zelfdiscipline etc.
Ik zou het voor mijn zoontje ook zeker interessant vinden. Maar ga er niet automatisch vanuit dat dit hem wordt. We gaan scholen vergelijken. Ook om te zien of het bij zijn karakter past. Mijn broertje bijv heeft dyslexie en best wat autistische trekjes (geen officiële diagnose ofzo). Hier bedoel ik mer dat hij bijv een hyperfocus had op dat wat hij leuk vindt maar heel veel moeite met wat je niet leuk vindt (dat is iets wat bij montessori lastig kan zijn ivm meer vrijheid). Ook dyslexie hielp niet mee.
Kortom denk open dag en ervaren.en kijken naar wat je vindt passen bij jouw kind. Mijn man is ooit op vrije school begonnen en na paar jaar naar regulier onderwijs gegaan ivm krijgen van meer structuur en klassikaal les en die ging daar juist weer goed op.
Peuter dochter zit op montessori opvang voor 2 ochtenden. Nu met basisschool bewust gekozen voor normale basisschool. De grote leeftijdsverschillen in de montessori klassen staat ons niet echt aan. Het principe daarvan snap ik maar past minder bij wat wij wensen in school. Wij voeren sinds dat dochter 9 mmd is ook montessori in huis door. Ik houd er rekening met in soort boeken, qua speelgoed (geen vtech bijvoorbeeld), betrek haar bij dagelijkse bezigheden, betrek haar bij keuzes (wat ze aan wilt doen bijvoorbeel), veel aandacht voor natuur, dieren e.d (dus de realistische wereld), inspelen op haar behoefte en interesse
Bedankt voor je reactie! Wat vinden jullie de nadelen van de leeftijdsverschillen dan? Vind het fijn om alle kanten te horen zodat we straks een gefundeerde keuze kunnen maken
Wilde jij geen thuisonderwijs doen?
Nee dat was jij niet😃
Ik heb zelf montessori basisonderwijs en middelbaar onderwijs gevolgd en 2 monterssori juffen in de familie. Ben zelf fan van het onderwijs, maar vind ook dat het gedachtengoed soms wat ver doorgedreven wordt. Wat ik er uit haal/veel aan heb:
- help mij het zelf te doen (van schoolwerk en tot klussen in huis, van dagelijkse dingen tot iets groots organiseren)
- samen leren en van elkaar leren
- dingen zo natuurgetrouw mogelijk, eerlijk mogelijk, echt mogelijk leren. Dus echt de wereld en maatschappij ontdekken, niet teveel jip en janneke zeg maar.
- elk kind (mens) heeft eigen talenten en een eigen leerpad
Thuis pas ik dit wel toe, maar ik heb geen montessori materiaal in huis ofzo. Ze spelen gewoon met van alles, maar ze helpen wel met koken, hebben eigen taakjes in huis, dat soort dingen. We hebben er 3, nu groep 3, 4 en 6 dus dat is bijna een mooi montessori groepje en ze moeten ook regelmatig samen iets oplossen of aanpakken hier. We proberen ze ook op hun niveau mee te laten denken en zelf te laten kiezen.
In het onderwijs is de leerkracht enorm belangrijk, het vraagt namelijk nogal wat om groepen met 3 leerjaren bij elkaar te begeleiden en les te geven. Ze moeten niet voor niets extra scholing volgen om op montressori les te mogen geven.
Het is niet voor elke leerkracht geschikt. Ook niet voor elk kind overigens, maar ik heb kinderen met en zonder ondersteuningsbehoefte het goed zien doen, net zoals zowel dromers als denkers als doeners, zeg maar. Wat ik altijd grappig vind is dat mensen denken dat montessori klas heel chaotisch is, maar ik heb nog nooit zulke rustige klassen gezien als bij montessori. Juist omdat je heel bewust met je eigen taken bezig bent, ipv dat je steeds op anderen moet wachten en de verveling toeslaat of altijd de laatste bent en daardoor gehaast bent. Het gaat alleen om jou zelf, dat geeft rust. Er is daardoor ook geen nadruk op de slimme en minder slimme kinderen zeg maar, je bent nooit sneller of langzamer dan een ander want je doet allemaal iets anders. En ze zijn gewend om te werken met geluid en beweging om zich heen, ze raken niet snel afgeleid of van slag.
Daarnaast merk ik dat in het basisonderwijs de verschillen tussen klassiek/klassikaal, dalton, jenaplan, montessori en andere vormen steeds kleiner worden. Mijn kinderen gaan naar een klassieke school (geen montessori in de buurt hier) maar ik herken veel van de andere vormen.
Bedankt voor je reactie! Leuk om te horen dat je het zelf ervaren hebt.
Waarin wordt het gedachtegoed ver doorgedreven in jouw ogen?
Benieuwd naar je reactie!
Ik vind het een mooi gedachtengoed voor op school, thuis deels. Maar een kind zowel thuis als op school volledig onderdompelen in een montessori omgeving vind ik best wel veel. Ik ken er twee die het echt als levensstijl oppakken. Speciale lage, open kasten, wekelijkse materiaal roulaties, alleen open ended speelgoed, veel werkjes, alleen maar realistisch beeld, speelhoeken, een vloerbed, etc. Alsof je thuis een school hebt. Maar kinderen vinden onrealistische tekenfilms en schreeuwerig plastic geluidmakend speelgoed gewoon ook heel leuk, zeg maar. En daarmee hebben ze gewoon fantasierijk spel. Leren doen ze op school echt wel. Kan thuis, natuurlijk, maar hoeft allemaal niet de hele tijd open ended, stimulerend en educatief, zeg maar. Dat gevoel krijg ik er soms bij. Dus het thuis werken met zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en deelnemen aan het geheel, daar kan ik wat mee. Het schoolse in huis brengen, dat vind ik minder.
Ik snap je helemaal! Vind zelf ook juist de mix van beiden waardevol, bedankt voor je antwoord 🍀
In mijn familie zijn de ervaringen wisselend: de een vond het fantastisch, de ander liep vast op te weinig structuur. Klassikaal onderwijs paste beter bij zijn karakter...
Wat voor karakter moet ik dan aan denken? Waarbij het niet past?
Kinderen die moeite hebben met zelf initiatief nemen of bv autisme-achtige trekken hebben, hebben vaak behoefte aan duidelijke opdrachten en aansturing.
Ahja ik snap het, dat klinkt logisch. Bedankt
reacties (13)