Herkenbaar... ik had al vrij snel een vermoeden van ASS bij onze zoon, maar toen het eenmaal zwart op wit stond kwam dat toch wel flink aan...
Een dysharmonisch profiel vind ik persoonlijk lastig te testen bij mensen met ASS, eigenlijk wordt er vaak positief op gescored terwijl het uit het daaglijks doen en laten niet herkenbaar is... De manier van vraagstellen is vaak anders dan dat ze gewend zijn waardoor de antwoorden niet kunnen kloppen...
Zolang het goed gaat op school, cijfers goed zijn zal ik hem lekker havo/VWO laten doen...
Wij hebben er zelf bewust voor gekozen onze zoon een niveau lager te laten doen dan zijn schooladvies, hij doet het nu heel makkelijk zonder veel druk en moeite , hij heeft nu ruimte om zich sociaal emotioneel te ontwikkelen daardoor... dat werkt hier super.
Heb vertrouwen in je zoon, ook met ASS komt hij er ook wel, al is de weg vaak (vol) met hobbels en bobbels...
Ik heb veel gehad aan de boeken en lezingen van "geef me de 5", ondanks dat ik veel met ASS te maken heb gehad onprofessioneel vlak... Als het dan dichter bij komt en emotioneel betrokken bent is het toch weer anders...
Hmm… als je het disharmonisch profiel niet terugziet op school, is het dan wel zo? Mijn zoon met ASS was niet testbaar, omdat hij door zijn andere manier van denken de vragen anders opvat, of anders beantwoordt. Bij ASS komt het vaker voor dat kinderen op onderdelen van de standaard test vals laag scoren.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet klopt, misschien heeft hij echt dat disharmonisch intelligentieprofiel, maar om puur op basis van een test te zeggen dat havo/vwo te zwaar is, terwijl zijn schoolresultaten prima zijn, lijkt me wat kort door de bocht. Het lijkt me handiger om te beginnen op de plek waar de schoen wringt, dus de elementen die lastiger voor hem zijn.
Dat zijn intelligentieprofiel wel evenwichtig was toen hij 8 was, kan twee tegenovergestelde dingen betekenen:
1) Intelligentie wordt niet lager, behalve als er een medische oorzaak is, of een tijdelijke oorzaak (zoals overprikkeling of stress). Je kunt bij een intelligentietest wel vals laag scoren, maar niet vals hoog. Als er op zijn 8e een hogere intelligentiescore uitkwam, ook op de gebieden die nu laag scoren, dan heeft hij die intelligentie wel in zich. Ofwel is er dan een oorzaak waarom het er niet uit komt — maar dat lijken zijn schoolprestaties niet te laten zien — of hij heeft door omstandigheden tijdens de test op die onderdelen slechter gepresteerd dan hij kan.
2) Een klinisch psycholoog legde me ooit uit dat kinderen met milde ASS zich vaak nog goed kunnen aanpassen als ze jong zijn. Na de kleuterleeftijd wordt hun leefwereld steeds complexer, alleen al de ongeschreven sociale regels en omgangsvormen tussen kinderen onderling nemen snel toe in complexiteit. Voor de hoeveelheid prikkels en informatie die binnenkomt per dag geldt hetzelfde. Bovendien wordt de informatie en leerstof op school en in de media steeds abstracter (ipv concreet) — vaak niet de sterkste kant van een kind met ASS.
Dit kan deze kinderen/jongeren zo overvragen, dat hun brein overbelast raakt en er weinig ruimte meer is om emoties te reguleren, te incasseren (verdragen) of om te ontspannen. Waardoor escalerend gedrag vaker voorkomt en extremer wordt.
Omgekeerd kan dus ook, dat je zoon in delen van zijn ontwikkeling zijn leeftijdsgenoten niet meer kan bijbenen, doordat op andere vlakken teveel van hem wordt gevraagd, of doordat zijn brein zich anders ontwikkelt.
Mijn advies is om hierover in gesprek te gaan met zijn behandelaars. Spreek je zorgen, vragen en alles wat onduidelijk is uit. Vraag door hoe ze onderscheid maken tussen niet testbaar en niet capabel. Vraag hoe zij de goede schoolresultaten van je zoon binnen dit profiel verklaren.
Als jij niet doorvraagt, doen zij het ook niet! Ze zien veel jongeren en kinderen per dag. Jij bent degene die alle informatie paraat heeft, zij moeten diep in een dossier gaan snuffelen en zien daardoor dingen over het hoofd. Vraag door! Hé, maar hoe zit dit dan?
Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: Doorvragen, doorvragen, doorvragen! Voor de behandelaars ben je de zoveelste die langskomt en na jullie vertrek gaan ze de volgende dag gewoon weer naar hun werk en is er weer iemand anders. Voor jullie is dit een leven-veranderende diagnose waar jullie keuzes op moeten baseren die voor de rest van zijn leven bepalend kunnen zijn voor zijn welzijn en zijn toekomst. Dan wil en mag en moet je heel helder hebben hoe het zit en mag je navragen of alles wel degelijk is gecheckt. Je hebt er recht op dat je niet verbijsterd en vol vragen achterblijft met alleen een papiertje met een advies.
Vragen, vragen, vragen!!
Succes!
Ja, ik vond het ook wat te kort door de bocht om op basis van de IQ-test nu al te zeggen dat vwo te zwaar zou zijn voor hem. Zeker omdat zijn schoolresultaten tot dusver een ander beeld laten zien. Ik heb zijn oude IQ-test er naast gelegd en hij scoorde op verschillende onderdelen deze keer een stuk lager. Vroeger waren die onderdelen bovengemiddeld en nu ineens laaggemiddeld.
Ik ben blij dat hij op een school zit waar havo en vwo de eerste drie jaar bij elkaar in de klas zitten. Dus in feite een 3-jarige brugklas. Hij heeft dus voldoende tijd om te kijken welk niveau bij hem past. Havo òf vwo. Naar het vmbo lijkt mij zeer onwaarschijnlijk o.b.v. zijn schoolresultaten. Dus vanwege 1 IQ-test overstappen, zou ik niet doen. Daar zou hij ook niet happy van worden. Hij is typisch een denker en geen doener.
Bedankt voor je bericht. We zullen ons assertief opstellen de volgende gesprekken.
Wat fijn dat er eindelijk handvatten zijn! Vanuit daar kunnen jullie allen groeien!
Welke begeleiding volgt er nu?
We waren al gestart met begeleiding bij een instantie die jongeren helpt met gedragsproblematiek, ASS, ADHD, etcetera. Hun behandelplan zal o.b.v. deze diagnose denk ik aangepast worden. Ze hadden het ook over psycho-educatie, maar ik weet nu nog niet wat dit inhoudt.
Het is echt het ontpluizen van de ASS voor diegene met en de naasten, uitleg op veel dieper level en leren omgaan met.
Logisch dat je dit een plek moet geven ❤️
Zoals Nog-even schrijft: er is niets veranderd, hij heeft alleen een diagnose gekregen. Het kan alleen maar beter worden door handvatten.
Ik zou me ook niet druk maken over het disharmonisch profiel, zijn cijfers én plezier in school zijn leidend. Juist super knap dat hij het zo goed doet op school doet.
Joh, onze oudste had op zijn iq-test een disharmonisch profiel. Maar eerlijk: daar merk ikm mbt school helemaal niets van. Ja, hij heeft wel eens een onvoldoende voor wiskunde gehaald... So what? Hij doet gymnasium op zijn sloffen... Staat nu gemiddeld over alle vakken een 7,5. Inclusief een extra vak én een debatclub waardoor hij lessen mist... Dat disharmonisch profiel hoeft boor school geen probleem te zijn. Zijn cijfers vertellen wel of hij het aankan.
En joh, dat autisme was er al die tijd al. Dat is eigenlijk niets nieuws. Het is nu alleen officieel vastgesteld. Jouw kind verandert er niet door. Je gaat hem hooguit beter begrijpen. En hijzelf ook, als hij psycho-educatie krijgt...
Krijgt hij nu psycho educatie om hem uit te leggen wat ass in houdt? Hij kan ook een autisme coach nemen die hem kan helpen waar hij tegen aan loopt.
Ze hadden het inderdaad over psycho-educatie. Ook voor ons. We krijgen al begeleiding van iemand die o.a. ASS-kinderen helpt. Haar 'behandelplan' zal n.a.v. deze diagnose waarschijnlijk aangepast worden.
reacties (14)