Toch even een extra update

Net na m'n laatste blog over de kinderen en bijna zomervakantie kreeg ik een bericht van de juf van mijn dochter .of ik eventjes op gesprek wilde komen.
Niet omdat zij zich misdragen had ( had ik wel gevraagd haha, maar de juf zei meteen : is dat iets wat bij haar past ? Euh nee ) .
Ze krijgen tegenwoordig ieptoetsen ipv cito toetsen op school. En m'n dochter zat bij bepaalde onderdelen NET onder het gemiddelde . Moest ze bijvoorbeeld 32pnt halen, dan haalde zij 30pnt .op zich geen problemen zei de juf en ze mocht wel door naar groep 5.maar ze konden aan haar zien dat ze sommige dingen, waaronder rekenen en spelling toch echt wel lastiger vindt , en als ze daarmee in groep 5 al met een achterstand(je) zal beginnen , dan zal zij alleen maar op haar tenen gaan lopen wanneer het jaar vordert.dus de juf zei, vraag maar aan haar wat ze wilt en dan mag ze zelf kiezen.
Ik heb wel gezegd dat ik wilde dat ze niet 4 weken voor de vakantie met dit gesprek pas aankwam , omdat we al eerder gesprekken hadden gehad over dat ze het lastiger vond in groep 4 maar dat ze de grootste vertrouwen hadden haar naar groep 5 te doen.
Ik zei dat gezien de moeite ze heeft gehad begin dit schooljaar ( krijsend naar binnen omdat ze het zo moeilijk vond) dat ik haar dit jaar dan liever over wilde doen ( zei ik aantal gesprekken terug al maar was echt niet nodig) maar ik ging met m'n dochter in overleg zei ik.
Eenmaal thuis.ik legde het haar uit. Vertelde haar dat ze zelf mocht kiezen. En toen zei ze luidkeels :' LAAT ME GROEP 4 NOG MAAR EEN KEERTJE DOEN!!' Ik dacht wauw ! Wat dapper dat ze zo steevast die keuze al maakte zonder twijfel. Ze heeft afgelopen 2 weken elke dag een uur meegelopen in haar nieuwe klas waar ze volgend jaar bij komt , omdat ze zo gevoelig en verlegen is. Zodat ze alvast wat vriendinnen kan maken ( groepen 3 en 4 spelen niet samen op het plein dus die kinderen kende ze nog niet )
Dus in tegenstelling tot mijn vorige blog waarin staat dat ze naar groep 5 gaat ...dat klopt niet meer . Doet nog lekker een jaartje groep 4. Krijgt ze meer zelfvertrouwen van en wat ze zelf zegt: kan ze beter oefenen met rekenen .

❤️❤️

1067 x gelezen, 5

reacties (8)


  • Minibeeb83

    Kan niet reageren onder je opmerking dus daarom even zo …

    Ik zeg ook niet dat het niet goed is hoor. Als dit voor haar en jullie goed voelt zeker doen. Maar wat als ze in groep 6 (enorme stap qua rekenen en begrijpend lezen) dan weer vastloopt vanwege een laag zelfvertrouwen? Laat je haar dan weer zitten? Is er geen sprake van dyscalculie of dyslexie? Wil je niet weten waarom ze zo extreem onzeker is? Heb je dan iets aan ouderbegeleiding ipv therapie voor haar? Allemaal vragen die bij mij op zouden komen als het over mijn kind gaat. Blijven zitten is heel vaak symptoombestrijding en geen oplossing voor de oorzaak ..

  • ~Blended~

    Ik weet waar haar onzekerheid vandaan komt en hier krijgt ze naast sova training een aparte therapie voor. Haar onzekerheid heeft een diepere oorzaak .dyscalulie zal best kunnen, dat heb ik zelf ook. Ik ben zelf in groep 7 blijven zitten en ik begrijp nog steeds geen ene donder van rekenen . Ik kan haar dan ook helaas niet helpen met haar rekenwerkjes omdat ik zelfs domgezegd groep 4 werk niet begrijp van rekenen. Gelukkig mijn zoon en bonusdochter en mijn vriend daarentegen wel dus die helpen haar graag .ik heb mezelf verder prima gered op school ondanks dyscalculie . Spelling is ze iets minder goed in maar niet super slecht. Ik weet zeker dat wanneer ze het jaar groep 4 over heeft gedaan dat ze dan volledig bijgetrokken is . Ze had gewoon wat meer tijd nodig om het te snappen .

  • Minibeeb83

    Fijn!

  • Mammo

    Ik vind het héél bijzonder dat de juf zegt dat jouw dochter zelf mag kiezen. Elke school heeft als het goed is beleid gemaakt op doubleren: wanneer wel doubleren, wanneer niet, onder welke voorwaarden? Etc.

    Een kind zomaar laten doubleren en dezelfde stof opnieuw laten doen, heeft geen zin. Is er wel een plan gemaakt met de ib'er? Wat gaan ze haar volgend jaar (extra) bieden, zodat ze het wel helemaal goed oppikt? En wat was het voordeel van blijven zitten ten opzichte van overgaan met extra ondersteuning bij de vakken waar ze moeite mee heeft?

    Het is fijn dat je dochter het prima vindt en erachter staat. Maar als ik jou was, zou ik hier aankomend jaar wel achteraan gaan: wat is het plan? Wat krijgt ze extra en hoe gaan ze om met de onderdelen die ze wel al goed beheerst? Zomaar alle stof herhalen is te simpel gedacht.

    Maar nu eerst: een fijne zomervakantie gewenst!

  • Minibeeb83

    Ja dit … mijn ervaring is ook dat sommige leerkrachten en soms sommige scholen maar wat doen. Dochter hier ook opeens van hoge scores begrijpend lezen binnen 3 maanden naar dikke onvoldoendes. En school die dan zegt ‘we volgen het op’ uh huh? Nou leg mij als ouder maar eens uit wat hier gebeurd en wat je dan gaat doen. Nou ze gingen niks doen. 3 maanden later nog dikke onvoldoende … weer gesprek … ‘ja ze snapt de tekst wel maar de toetsen niet’ ok .. dus dat is dan geen probleem? ‘Jawel want zo krijgt ze een laag schooladvies’ uh huh? Maar ze snapt het wel zeg je toch net? ‘Ja maar advies gaat obv toets’ ok … en hoe gaan jullie zorgen dat ze dan snapt hoe ze die toets moet doen ‘we gaan der anders leren denken’ uh huh? Ok succes! En hoe gaan jullie dat doen? ‘We gaan der af en toe uit haar eigen denkwereld halen in de klassikale uitleg’ serieus he … dit was dus echt een gesprek op school. Ik heb dus zelf boeken gehaald die de goedkeuring van juf konden verdragen en ben gaan kijken wat er nu mis ging en heb haar strategieën aangeleerd. Ik geloof dat ik salaris ga vragen op school.

    Kortom: helemaal eens met deze post, ga vooral ook kijken waarom het niet lukt en daar op inzetten!

  • ~Blended~

    Mijn dochter is erg onzeker en heeft ontzettend faalangst. Op het extreme af. Ze heeft er ook sova training voor gehad . Zij durft geen hulp te vragen als ze iets niet begrijpt , als ze een fout heeft gemaakt durft ze dat ook niet aan te geven of raakt ze helemaal in paniek. Haar zwakke punten op school zijn rekenen en spelling waar ze gewoon echt minder goed in is . En wat ze zelf ook aan geeft niet goed te kunnen. Om haar zelfvertrouwen op te krikken is het voor haar gewoon goed dit jaar over te doen zodat ze ziet dat ze het wel kan. Ze doet de dingen opnieuw. Dingen die ze krijgt dat ze dan bij zichzelf kan denken : hey dit kan ik al ! Of dit kon ik eerst niet en nu wel! Als ze nu naar groep 5 gaat dan wordt het zelfvertrouwen nog minder omdat ze het nog moeilijker krijgt

  • Moedervanprinses

    Dit is natuurlijk veel te laat van school en had al veel eerder naar voren moeten komen. Jammer dat ze dit zo van 1 toets laten afhangen. (Eén moment opname) juf had dit al veel eerder moeten doorhebben, had een hoop stress voor jouw kind gescheeld. Na de vakantie wel even vragen hoe ze het aan gaan pakken. Is er een plan? Overleg met de ib-er? Of gaat ze gewoon het hele jaar alle stof opnieuw doen. Waar zitten precies de gaten. Fijn voor je dochter dat ze niet meer op haar tenen hoeft te lopen.

  • Linde-1

    Wat fijn dat je dochter er helemaal achter staat, en ook dat ze al heeft mogen wennen aan haar nieuwe klas. Maar ik snap dat je het van de school een beetje laat vind, vooral als je het hele jaar al aangeeft dat een jaartje extra misschien beter zou zijn en de school dat eerst niet nodig vind.

    Fijne vakantie!